Autostrada A8, în pericol: motivul pentru care cel mai mare constructor român vrea să renunțe la două tronsoane importante

Autostrada A8, în pericol: motivul pentru care cel mai mare constructor român vrea să renunțe la două tronsoane importante

Antreprenorul român se află în fața unei decizii dificile, dorind să renunțe la două contracte semnificative pentru Autostrada A8, un proiect de mare amploare destinat să traverseze Carpații și să conecteze Moldova de Transilvania.

Motivul principal al discordiei este suma inițială pe care constructorul este obligat să o plătească Companiei de Investiții Rutiere drept garanție pentru execuția lucrărilor. Constructorul a solicitat inițial să achite doar o parte din suma totală de 90 de milioane de lei, ceea ce ar putea compromite termenele și implementarea sectorului montan.

Într-o scrisoare adresată Companiei Naționale de Investiții Rutiere, asocierea UMB, condusă de Dorinel Umbrărescu, a cerut rezilierea unui contract semnat la sfârșitul lunii martie pentru tronsonul 2A Ditrău – Grințieș și ieșirea din procedura de licitație pentru lotul Sărățeni – Joseni.

Constructorul a argumentat că a dorit să plătească doar 0,5% din valoarea contractului de 6 miliarde de lei, în loc de 1,5%, suma stipulată în documentația de licitație pe care a câștigat-o. Această garanție reprezintă o asigurare pentru stat că antreprenorii nu se răzgândesc fără motiv după ce au fost declarați câștigători.

Într-o adresă adresată autorităților, constructorul a menționat că a achitat întreaga sumă necesară pentru a acoperi garanția de bună execuție. Totuși, cererile de reziliere pentru cele două loturi de pe A8 rămân în continuare valabile, iar antreprenorul solicită o nouă renegociere, inclusiv mutarea contractelor de la Compania Națională de Investiții Rutiere la Compania Națională de Drumuri, unde a fost întotdeauna sprijinit și a primit numeroase extensii pentru alte lucrări.

Conform legislației în vigoare, plata unei garanții mai mici este ilegală și ar putea conduce la corecții de până la 25% din finanțarea obținută prin fonduri europene. Aproximativ 40% din fondurile necesare provin de la Comisia Europeană, restul fiind asigurat din bugetul de stat.

Ionuț Ciurea, din cadrul asociației Pro Infrastructura, a declarat: „UMB a cerut încetarea amiabilă, dar acest lucru nu este posibil. Un ofertant nu poate solicita autorității contractante să încheie licitația după bunul plac, mai ales având în vedere aspectele legale implicate. Aceasta este, în esență, o formă de presiune pentru a forța compania să găsească soluții favorabile antreprenorului pentru a finaliza acest contract.”

Autostrada Unirii, cunoscută și sub denumirea de A8, este proiectată pentru a conecta centrul de nord-estul țării. Din cele 13 loturi ale sale, trei secțiuni au fost adjudecate de constructorul român prin intermediul grupului UMB. A8 va avea cel mai lung traseu montan realizat până în prezent.

La ultima semnare din luna aprilie, ministrul Transporturilor și-a exprimat încrederea în capacitatea constructorului de a finaliza lucrările. Sorin Grindeanu a afirmat: „Această companie are experiență și cunoaște bine cerințele. Trebuie să respectăm legea, iar cine câștigă o licitație o face conform regulilor.”

Până în prezent, reprezentanții companiei UMB nu au oferit un răspuns referitor la solicitarea Știrilor PRO TV de a clarifica situația actuală a proiectelor în derulare.

Sursa stire:
Etichete: Autostrada A8 Compania Națională de Investiții Rutiere Dorinel Umbrărescu infrastructură rutieră UMB
Autor: Paraschiv Dumitru