În data de 9 mai, un grup de oficiali a primit o scrisoare din partea șefului asociației comerciale care reprezintă marii producători auto precum General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai și alții. Această scrisoare subliniază impactul restricțiilor actuale asupra industriei.
„Fără un acces fiabil la aceste elemente și magneți, furnizorii auto nu vor putea produce componente esențiale, cum ar fi cutii de viteze automate, corpuri de accelerație, alternatoare, diverse motoare, senzori, centuri de siguranță, difuzoare, lumini, motoare, direcție asistată și camere video”, au declarat reprezentanții Alianței pentru Inovație Auto în scrisoarea adresată administrației Trump.
Scrisoarea a fost semnată și de MEMA – Asociația Producătorilor de Echipamente pentru Vehicule, care subliniază că lipsa acestor componente va duce inevitabil la perturbarea producției auto în SUA.
„În cazurile grave, aceasta ar putea include reducerea volumelor de producție sau chiar oprirea completă a liniilor de asamblare”, au avertizat organizațiile, subliniind gravitatea situației.
Cercetări în curs și implicarea administrației
Atât CEO-ul Alianței, John Bozzella, cât și CEO-ul MEMA, Bill Long, au declarat vineri pentru Reuters că situația rămâne nerezolvată și continuă să fie o preocupare majoră. Aceștia au apreciat implicarea directă a administrației Trump pentru a preveni blocajele în producția și lanțurile de aprovizionare auto din SUA.
Bozzella a menționat că problema a fost discutată în cadrul întâlnirilor de la Geneva între secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, și reprezentantul comercial Jamieson Greer, împreună cu omologii lor chinezi.
Greer a declarat vineri pentru CNBC că Beijingul a fost de acord să ridice restricțiile impuse exporturilor de magneți din pământuri rare pentru companiile americane, dar „nu a acționat suficient de repede pentru a facilita accesul industriilor americane”.
„Nu am văzut fluxul acelor minerale critice așa cum ar fi trebuit”, a adăugat el, subliniind frustrările legate de întârzierea procesului.
Restricții impuse de China
China, care deține peste 90% din capacitatea globală de procesare a magneților necesari în diverse industrii, a impus în aprilie restricții, obligând exportatorii să obțină licențe speciale de la Beijing. Exporturile chineze de magneți din pământuri rare s-au redus la jumătate în aceeași lună, din cauza cerințelor birocratice complexe.
Donald Trump a acuzat recent China de încălcarea termenilor unui acord comercial, iar Ambasada Chinei la Washington a replicat că SUA abuzează de controalele la export în sectorul semiconductorilor.
Un oficial american a declarat pentru Reuters că la discuțiile de la Geneva s-au discutat doar tarifele și contramăsurile Chinei, nu și controalele la export ale SUA. Acesta și-a exprimat frustrarea față de ritmul lent al Beijingului în acordarea licențelor pentru exporturile de pământuri rare, avertizând că, dacă producătorii auto vor fi forțați să oprească producția, SUA ar putea lua măsuri de retorsiune.
Deși câteva licențe au fost emise, inclusiv pentru unii furnizori ai Volkswagen, producătorii auto indieni afirmă că nu au primit niciuna și că vor fi nevoiți să oprească producția începând cu luna iunie. Bosch, un furnizor german de piese auto, a confirmat că procesul de obținere a licențelor este „complex și consumator de timp”, din cauza cerințelor birocratice extinse.