Statul român a lansat acuzații împotriva Damen Shipyards, susținând că compania a deturnat 55 de milioane de euro din bugetul șantierului naval Mangalia, aflat la Marea Neagră. Aceștia susțin că au fost realizate "tranzacții ilegale" care au condus la falimentul șantierului, la care atât Damen, cât și statul român sunt acționari.
Acuzațiile au fost incluse în documentele aferente procedurii de faliment, care au fost divulgate de jurnaliștii olandezi. Se afirmă că Damen a crescut artificial datoriile șantierului între 2021 și 2024 prin angajarea propriilor filiale pentru diverse servicii, cum ar fi managementul documentelor și suport IT.
În perioada respectivă, activitatea efectivă la șantier a fost semnificativ redusă comparativ cu anii anteriori, ceea ce a ridicat semne de întrebare asupra justificării sumelor facturate. Autoritățile fiscale române consideră că Damen a acționat ilegal, nerespectând reglementările în vigoare.
Damen, cea mai mare companie olandeză de construcții navale, deține 49% din acțiunile șantierului Mangalia, în timp ce statul român controlează 51%. Conform acordului inițial, Damen a preluat gestionarea operațiunilor de zi cu zi, ceea ce i-a permis să cheltuie fonduri fără aprobarea statului.
Compania a negat acuzațiile, afirmând că nu a încălcat nicio regulă și că auditările anuale au confirmat corectitudinea conturilor. Recent, Damen a fost subiectul unei controverse legate de subvenții de stat în valoare de 270 de milioane de euro primite de la guvernul olandez, necesare pentru a face față dificultăților financiare cauzate de întârzierile în proiecte.
Autoritățile române susțin că datoriile create de Damen sunt fictive, făcând compania cel mai mare creditor al șantierului, ceea ce le-ar permite o controlare excesivă asupra procedurii de faliment. Damen nu a solicitat o investigare a acestor tranzacții, deși statul român a cerut acest lucru și a blocat inițiativa de a forma o comisie independentă pentru supravegherea administratorului judiciar.